TSM - De la Monolit la Microservicii

Alexandru Dumbrava - Principal Engineer @ Nagarro

Aplicațiile software au evoluat enorm în ultimele decenii, atât ca scop, cât și ca structură. De la algoritmi simpli, care rezolvau probleme punctuale - cum a fost cel folosit pentru spargerea codului Enigma în Al Doilea Război Mondial - am ajuns la sisteme complexe, distribuite, care susțin industrii întregi. La început, software-ul era utilizat în special în scopuri militare sau medicale, dar treptat a pătruns în finanțe, business și în viața noastră de zi cu zi. Astăzi, software-ul este omniprezent și ne așteptăm ca aplicațiile să funcționeze instant, fără să ne intereseze ce se întâmplă în spate.

Pentru a răspunde acestor așteptări tot mai ridicate, dezvoltatorii au fost nevoiți să optimizeze nu doar viteza și consumul de resurse, ci și modul în care este scris și organizat codul. De aici și tranziția de la aplicații monolitice la arhitecturi moderne bazate pe microservicii.

În cele ce urmează, vom defini și compara cele două metode de a crea aplicații. Vom analiza avantajele și dezavantajele fiecăreia, dar și când se justifică alegerea uneia în defavoarea celeilalte.

Monolitul

Un monolit scris în Java pornește, de regulă, de la un fișier JAR/WAR care conține tot: controllere REST, servicii de business, repository-uri JPA, batchuri, job Schedule, pagini Thymeleaf sau orice alt generator de HTML, template-uri e-mail și poate chiar module de raportare și generare de date cum ar fi Jasper.

Figura. 1 Model monolit

Este important să nu confundăm o aplicație modulară cu una bazată pe microservicii. Faptul că o aplicație este un monolit nu înseamnă că nu poate fi bine structurată pe module. Înseamnă doar că toate aceste module fac parte din aceeași aplicație mai mare, dar cu limitarea că nu poți face release la un modul independent.

Când aplicația este mică, avem avantaje clare:

Pe măsură ce codul și echipa cresc, aceleași trăsături se transformă în obstacole:

După câțiva ani, monolitul atinge maximul complexității: onboardingul unui nou coleg durează săptămâni, timpii de build devin enormi (chiar de ordinul orelor dacă se execută suite de teste de integrare), iar fiecare release este un eveniment stresant pentru echipa de development sau cea de devops, întrucât toate modulele sunt repornite.

Microserviciile

Un microserviciu este un proces autonom, înglobând un subset clar al domeniului de business (de ex., gestionare utilizatori, procesare plăți, căutare, generare de rapoarte). Dacă un monolit a fost modularizat corect, atunci cam fiecare modul poate fi înțeles ca un microserviciu, cu avantajul ca în cazul microserviciilor, aceste module devin acum independente, având propriul ciclu de viață și development.

Principiile de bază

Figura. 2 Model microserviciu

Avantaje cheie

Capcane și dezavantaje

Figura 3 Configurație aplicație monolit

Scalare

Monolitul scalează pe verticală și anume se adaugă CPU, RAM, disc mai rapid, eventual se folosește clustering. Este simplu, dar vine cu limitare fizică (un singur nod foarte puternic devine scump și ineficient) și un punct unic de eșec.
În contrast microserviciile scalează pe orizontală prin replicarea containerelor individuale. Se pot mări anumite servicii de la 2 la 12 instanțe când CPU > 80 %, și doar pe acelea care necesită să fie clonate, evitând utilizarea de resurse incorect.

Migrarea de la monolit la microservicii

Dacă se dorește migrarea de la un monolit existent la o arhitectură pe bază de microservicii, de regulă, există mai multe direcții care pot contribui la succesul acestui proces. De obicei, migrarea se face incremental, pentru a evita pierderile de date sau perioadele de nefuncționare (downtime). În plus, este important ca aplicația să poată fi testată între release-uri. Echipa de QA ar fi copleșită dacă ar trebui să testeze totul abia la final.

Se pot folosi următoarele principii:

Bune practici în Java

Studiu de caz: client din zona HORECA

Situația inițială: monolit Spring Boot 2.0, PostgreSQL, thymeleaf pentru generate de HTML, deploy pe VPS singular Hetzner. TTFB > 900 ms până la 9000ms în sezonul estival. S-a observat punct blocant în căutarile de produse.

Ținte: TTFB < 200 ms, deploy fără downtime, autoscaling.

Strategie: Strangler Pattern. S-au extras următoarele microservicii:

De notat că toate serviciile au fost create și puse în containere Docker, astfel totul s-a putut automatiza. De altfel, s-a adăugat NGINX ca reverse proxy.

S-a adăugat comunicare asincronă prin cozi RabbitMQ. De exemplu, produsele sunt indexate în SOLR prin evenimente venite dinspre product service către search service.

Rezultate:

TTFB majoritar de 100-150 ms.

Cost mai ridicat pentru cloud, dar nici un blocaj la rulare, plus zero downtime la release-uri (blue-green deployment).

Figura 3 Configurație aplicație monolit

Concluzie

Monolitul rămâne o opțiune excelentă pentru proiecte mici, echipe restrânse și MVP-uri ce trebuie validate rapid. În schimb, microserviciile își justifică investiția atunci când există mai multe echipe autonome, traficul variază semnificativ, iar livrarea trebuie să se facă în ore, nu în săptămâni. Ecosistemul Java susține ambele abordări: Spring Modulith ajută la construirea unor monoliți coerent modularizați, în timp ce Spring Cloud, Micronaut și Quarkus oferă suport enterprise pentru microservicii.

Totuși, odată cu această flexibilitate vine și o responsabilitate crescută: observabilitate, pipeline-uri CI/CD robuste, teste contractuale și o bună guvernanță a codului. Migrarea către microservicii trebuie să fie ghidată de nevoi reale, nu de tendințe. Iar tranziția trebuie făcută pas cu pas, măsurând constant impactul și reducând complexitatea acolo unde nu aduce valoare de business.