TSM - Bosch tram suite: Fundamentul automatizărilor feroviare

Ionuț Breabăn - Group Leader @ Centrul de Inginerie Bosch Cluj


Evoluția sistemelor feroviare se îndreaptă spre un viitor definit de eficiență operațională, de siguranță și de automatizare. Pentru a se conforma acestui standard, Bosch Engineering dezvoltă Bosch tram suite, o platformă scalabilă ce combină tehnologiile ce stau la baza percepției, a localizării și a conectivității.

Folosindu-se de experiența vastă, acumulată în sectorul Automotive, Bosch Engineering și-a adaptat tehnologiile la cerințele specifice ale industriei feroviare. Vorbim despre o platformă integrată, realizată de la zero, pentru a oferi asistență imediată, dar și pentru a servi drept fundament pentru automatizări de rang înalt (GoA). Acest articol prezintă o vedere de ansamblu a arhitecturii platformei, a familiei de produse și a avantajelor tehnologice ce derivă din capabilitățile sale.

O abordare modulară

Bosch tram suite nu este un sistem singular, monolitic, ci o colecție modulară de produse ce permite operatorilor să implementeze soluții adaptate nevoilor specifice. Aceste produse pot fi configurate drept sisteme de sine stătătoare sau combinate într-o singură platformă ce permite utilizarea optimă a funcționalităților.

Arhitectura sistemului: analogia cu corpul uman

În esența sa, un sistem automatizat funcționează precum o persoană. Trebuie să perceapă lumea, să interpreteze ceea ce percepe, iar apoi să acționeze. Bosch tram suite oferă toate componentele necesare pentru acest proces care poate fi înțeles printr-o analogie simplă: ochii (percepția), creierul (procesarea), și mușchii (acțiunea), toate augmentate de un simț al conștiinței de sine (localizarea) și de abilitatea de a comunica (conectivitatea).

Ochii: Cum percepem lumea

Aceasta este modalitatea prin care sistemul simte mediul său înconjurător. La fel cum un om folosește simțuri multiple pentru a înțelege lumea, Bosch tram suite folosește mai mulți senzori. Fiecare senzor contribuie la întreg, iar prin fuziunea informațiilor transmise de aceștia se creează o imagine mai fiabilă și mai robustă a realității.

Creierul: Cum gândim și decidem

Informația adunată de "Ochi"este procesată de creierul sistemului, anume rail processing unit (RPU - unitatea de procesare feroviară).

Mușchii: Cum acționăm

După ce creierul ia decizii, "mușchii" sistemului—interfețele cu vehiculul—preiau controlul.

Augmentarea sistemului: conștiința de sine și comunicarea

Funcțiile de bază sunt îmbunătățite prin două capacități suplimentare: localizare și conectivitate.

A ști unde te afli (Localizarea)

Comunicarea (Conectivitatea)

Concluzie: o soluție adaptată pentru automatizare

Ca următor pas inovator după lansarea Tram assist suite, Bosch Engineering lucrează deja la concepte pentru transportul feroviar urban automatizat al viitorului. Un exemplu este automatizarea traficului din depouri. Acest lucru va permite vatmanului să parcheze tramvaiul în depou, la finalul turei, cu ajutorul funcției automate. Funcția automată va prelua controlul înainte ca tramvaiul sau trenul să fie plasat în poziția finală în depou - fără alte intervenții suplimentare din partea vatmanului.

Bosch tram suite reprezintă o schimbare de paradigmă în tehnologia feroviară urbană. Conceptul depășește implementările bazate pe sisteme izolate și pentru a crea o platformă conectată, fiecare componentă este realizată pentru a susține viitorul automatizării. Combinând senzorii de ultimă generație cu procesare rapidă, bazată pe AI și infrastructură scalabilă, Bosch Engineering oferă o soluție care este mai mult decât suma părților. Platforma aduce o îmbunătățire semnificativă din punctul de vedere al siguranței operaționale, oferind, în același timp, o investiție pragmatică și strategică în obținerea unui sistem de transport public mai sigur, mai eficient și mai automatizat.