Creează un joc: Ping Pong (III)
În primele articole am prezentat afișarea paletelor cât și verificarea coliziunilor pentru paletele din jocul nostru. Continuăm cu controlul paletelor folosind balansarea telefonului și vom implementa capacitatea de multiplayer folosind WebSocketuri.
Time4Life – Automatizare prin implementarea IoT pentru eficientizarea fluxului de donatori în centrele de transfuzie sanguine
Donez sânge de peste 5 ani, cu o frecvență constantă de o dată la 3 luni. În această perioadă, am observat o sarcină repetitivă în laboratorul de recoltare al Centrului de Transfuzie Sanguină din Cluj-Napoca: asistentele erau nevoite să străbată cabinetul până la ușa de acces, să o deschidă și să invite înăuntru un număr de persoane egal cu paturile de donat libere.
Această activitate, aparent simplă, fragmenta constant activitatea personalului medical și ducea la pierderi de timp și distragerea atenției de la lucrul esențial cu date și informații esențiale, precum grupele sanguine, Rh-ul sau alte detalii relevante pentru siguranța transfuziei.
Infrastructure as Code pentru Autovehicule: Analiza Platformei Horizon SDV
Industria auto traversează o perioadă de tranziție accelerată către vehiculele definite prin software (SDV). Dacă ai lucrat vreodată la un proiect automotive, știi că toolchainurile sunt un coșmar. În acest context, Google și Accenture au lansat Horizon SDV, o inițiativă open-source care vizează standardizarea și optimizarea proceselor de dezvoltare software în sectorul automotive.
Configuration Management în Go cu Koanf
În ecosistemul Go, lipsa unei soluții încorporate pentru gestionarea configurațiilor forțează developerii să apeleze la implementări personalizate, ducând la cod redundant și mult boilerplate. Parcurgerea întregului ciclu de viață al configurațiilor aplicației (încărcare, validare, mapare, override) necesită implementarea manuală a unor aspecte și a multor pași repetitivi, la care se adaugă complexitatea testării unitare și de integrare.
IT Days 2025 #CreateNewWorlds
Ajunsă la cea de-a 13-a ediție, conferința IT Days 2025 vă invită la două zile în care vă puteți conecta la IT-ul clujean și internațional dintr-o perspectivă de programator. Tema de anul acesta le completează pe cele din edițiile anterioare, #Utopia (2023) și #ElectricSheepDreams (2024). Una din frumusețile muncii de programator este că putem crea universuri noi din simple linii de cod. API-uri, servicii, dispozitive IoT și roboți pot reconfigura în coordonate inovatoare și, evident, benefice, existența noastră cotidiană. Anul acesta vom continua această provocare prin #CreateNewWorlds – tema principală a conferinței.
De la Monolit la Microservicii
Aplicațiile software au evoluat enorm în ultimele decenii, atât ca scop, cât și ca structură. De la algoritmi simpli, care rezolvau probleme punctuale – cum a fost cel folosit pentru spargerea codului Enigma în Al Doilea Război Mondial – am ajuns la sisteme complexe, distribuite, care susțin industrii întregi. La început, software-ul era utilizat în special în scopuri militare sau medicale, dar treptat a pătruns în finanțe, business și în viața noastră de zi cu zi. Astăzi, software-ul este omniprezent și ne așteptăm ca aplicațiile să funcționeze instant, fără să ne intereseze ce se întâmplă în spate.
Când arhitectura modelează experiența: o poveste despre UX și system design
În peisajul actual al dezvoltării software, calitatea unui produs nu se mai judecă exclusiv prin prisma scalabilității, performanței sau robusteței tehnice. La fel de importantă este și experiența pe care o oferă utilizatorului final. Într-un ecosistem în care clienții interacționează tot mai mult cu platforme digitale complexe, succesul unei aplicații este dictat nu doar de cum funcționează în back-end, ci și de cum se simte în front-end. Interfața utilizatorului, timpii de răspuns, fluxurile intuitive și claritatea interacțiunii devin factori decisivi în retenția utilizatorilor și satisfacția clienților.
Jocul de-a prinde eroarea în Java
Ai folosit vreodată System.out.println în loc de un breakpoint? Ai dat vina pe baza de date pentru o problemă de performanță doar ca să descoperi mai târziu că nu era ea de vină? Realitatea este că debuggingul nu este magie, ci este o abilitate. Una pe care puțini o învață structurat. În acest articol încerc să aduc puțină lumină într-un proces adesea haotic: de la înțelegerea unui simplu NullPointerException, până la investigarea problemelor de performanță care apar doar în producție.
Conferință TSM
NUMĂRUL 156 - Design and human touch
Design contribution